مشاوره مستقیم با پزشک و تعیین وقت در واتساپ
مشاوره مستقیم با پزشک و تعیین وقت در تلگرام
مشاوره و تعیین وقت
رزرو نوبت اینترنتی
چگونه می‌توان کیست مویی را در خانه درمان کرد؟
کلینیک تخصصی درمان بیماری های مقعدی (بواسیر، شقاق، کیست مویی، آبسه مقعدی، فیستول) با لیزر
همین حالا مشاوره رایگان بیماری های مقعدی بگیرید! تلگرام | تماس مستقیم (۲۲۳۶۱۰۷۱-۰۲۱)
چگونه می‌توان کیست مویی را در خانه درمان کرد؟

چگونه می‌توان کیست مویی را در خانه درمان کرد؟

درمان خانگی کیست مویی به چه صورت است؟ آیا می‌توان کیست مویی را در خانه درمان کرد؟ تخلیه چرک کیست مویی در خانه مشکلی ندارد؟ چه پمادی برای کیست مویی خوب است؟ و …

بسیاری از افرادی که به کیست مویی مبتلا می‌شوند به دلیل احساس شرم، سعی بر این دارند تا این موضوع را مطرح نکنند و در خانه به درمان کیست پیلونیدال بپردازند. با این حال بهتر است بدانید درمان های خانگی ممکن است علائم بیماری شما را موقتا التیام دهد اما نمی‌توانند به طور کامل کیست مویی را از بین ببرند.

در ادامه این متن با ما همراه باشید تا بیشتر شما را با روش های درمان خانگی و گیاهی کیست مویی آشنا کنیم:

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یکی از بیماری های نشیمنگاهی است که در اثر موی برگشتی در ناحیه دنبالیچه (در بالای شکاف باسن) رخ می‌دهد. گاهی اوقات در طی شرایطی خاص مو به سمت بالا رشد می‌کند و مجددا به سمت پوست برمی‌گردد و در آن محبوس می‌شود. در طی این فرآیند بدن موی برگشتی را به عنوان یک عامل بیگانه شناسایی‌ می‌کند که در نهایت منجر به التهاب و چرک و عفونت در ناحیه دنبالیچه کمر می‌شود.

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره کیست مویی در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. کلینیک لیزر شفا در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهد بود.

درمان خانگی کیست مویی

معمولاً تنها راه حل دائمی برای سینوس پیلونیدال، جراحی است. روش های مختلفی برای جراحی وجود دارد مانند لیرز کیست مویی و… که انتخاب آن به نوع و شدت کیست بستگی دارد. با این حال روش های مراقبتی خانگی متعددی برای کاهش علائم ناراحت کننده کیست مویی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

استفاده از ترفندهای درمان خانگی برای بهبود کیست مویی زمانی موثر است که در مراحل اولیه بیماری قرار گرفته باشید. اما با این حال همانطور که در متن فوق تاکید کردیم برای ریشه کردن این بیماری باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا هر چه سریع تر چرک کیست مویی را تخلیه و آن را درمان کند.

حمام سیتز

اگر چه نشستن در آب گرم برای سایر بیماری های مقعد از جمله بواسیر، شقاق، فیستول و … توصیه می‌شود اما می‌تواند احساس درد را در شما کاهش دهد. برای این کار کافی است به مدت 15 الی 20 دقیقه در وان یا تشت آب گرم بنشینید تا اسپاسم عضلانی از بین برود و علائم ناراحت کننده کیست پیلونیدال تسکین یابد.

کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم و مرطوب می‌تواند برای سینوس پیلونیدال مفید باشد. گرمای کمپرس باعث افزایش جریان خون در ناحیه شده و به تسکین درد و التهاب کمک می‌کند. همچنین، گرما می‌تواند به تخلیه چرک و عفونت از سینوس کمک کند و در نتیجه، خارش و ناراحتی را کاهش دهد.

برای استفاده از کمپرس گرم، می‌توانید از یک کیسه آب گرم یا یک پارچه تمیز که در آب گرم خیس شده است استفاده کنید. کمپرس را به مدت چند دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و در صورت نیاز، این کار را تکرار کنید.

توجه داشته باشید که کمپرس گرم فقط یک راه حل موقتی برای تسکین علائم سینوس پیلونیدال است. اگر علائم شما شدید است یا با استفاده از کمپرس گرم بهبود نمی‌یابد، باید به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از زردچوبه برای درمان سینوس پیلونیدال

زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی که دارد می تواند به درمان کیست مویی کمک کند. برای اینکه بتوانید از خواص زردچوبه بهره‌مند شوید می‌توانید به صوت زیر از زردچوبه استفاده کنید:

  • خمیر زردچوبه:   خمیری از زردچوبه و آب درست کنید و آن را روی کیست مویی بمالید. این کار به کاهش التهاب و درد کمک می کند.
  • مصرف خوراکی زردچوبه: شما می توانید زردچوبه را به عنوان ادویه به غذاهای خود اضافه کنید یا از مکمل های زردچوبه استفاده کنید. مصرف خوراکی زردچوبه به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت کمک می کند.
  • چای زردچوبه: چای زردچوبه بنوشید. چای زردچوبه به تسکین درد و التهاب کمک می‌کند.

توجه:

  • قبل از استفاده از زردچوبه برای درمان کیست مویی، با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر باردار هستید یا شیر می دهید، از زردچوبه استفاده نکنید.
  • زردچوبه ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

اگر شما هم به بیماری کیست مویی مبتلا شده اید، جهت تعیین نوبت در کلینیک لیزر شفا می توانید سریعا با شماره ۲۲۳۶۱۰۷۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

روغن درخت چای برای رفع کیست مویی

روغن درخت چای به عنوان یک محلول موضعی بر روی کیست ‌های مویی استفاده می‌شود. این روغن می‌تواند به عنوان ضد قارچ و ضد باکتری عمل کرده و احتمالاً به کنترل عفونت کمک کند. همچنین، خواص ضد التهابی آن می‌تواند به کاهش التهاب و تورم مرتبط با کیست‌ های مویی کمک کند.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای کیست مویی:

  1. چند قطره روغن درخت چای را روی یک پد پنبه ای بریزید.
  2. پد پنبه ای را روی کیست مویی قرار دهید.
  3. با یک باند یا گاز استریل، پد را روی کیست مویی ثابت کنید.
  4. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

 

قبل از استفاده از روغن درخت چای یا هر محصول دیگری برای درمان کیست ‌های مویی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر درمان ‌های دیگری را امتحان کرده‌اید یا شرایط پزشکی خاصی دارید. همچنین، از تماس مستقیم روغن درخت چای با پوست مستقیماً بدون رقیق کردن پیشنهاد نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شود.

 روغن کرچک برای کاهش علائم کیست مویی

روغن کرچک همانند روغن درخت چای می‌تواند یکی از روش های موثر و گیاهی برای بهبود علائم کیست مویی است.

تحقیقات نشان داده است که روغن کرچک دارای خواص ضد میکروبی است، به این معنی که می‌تواند باکتری‌های موجود در پوست که می‌توانند باعث ایجاد آکنه و کیست شوند را از بین ببرد.

نحوه استفاده از روغن کرچک برای کیست مویی:

  1. چند قطره روغن کرچک را روی یک پد پنبه ای بریزید.
  2. پد پنبه ای را روی کیست مویی قرار دهید.
  3. با یک باند یا گاز استریل، پد را روی کیست مویی ثابت کنید.
  4. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

عسل معجزه ای برای بهبود کیست مویی

عسل می‌تواند به درمان کیست مویی کمک کند. عسل به دلیل خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد عفونی کننده‌ای که دارد می‌تواند در بهبودی کیست مویی موثر باشد.

نحوه استفاده از عسل برای کیست مویی:

  • مستقیم روی کیست: می‌توانید عسل را به طور مستقیم روی کیست مویی بمالید و آن را با یک باند یا گاز استریل بپوشانید. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.
  • به صورت مخلوط با زردچوبه: عسل را با زردچوبه مخلوط کنید و خمیری از آن درست کنید. خمیر را روی کیست مویی بمالید و آن را با یک باند یا گاز استریل بپوشانید. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

توجه داشته باشید قبل از انجام این کار ناحیه آسیب دیده را به خوبی تمیز  و خشک کنید. در صورت بروز حساسیت، انجام این کار را متوقف کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

درمان کیست مویی بدون جراحی و با استفاده از درمان های خانگی را نمی‌توان جایگزین درمان های جدی تر دانست؛ چرا که به ریشه کن کردن بیماری کمک نمی‌کند و تنها علائم ناراحت کننده و دردناک را کاهش می‌دهد.

سیر برای درمان کیست مویی

سیر به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد، می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای کیست مویی مفید باشد. در اینجا دو روش برای استفاده از سیر برای درمان کیست مویی آورده شده است:

روش اول:

  1. یک حبه سیر را له کنید تا خمیری شود.
  2. خمیر سیر را به طور مستقیم روی کیست مویی بمالید.
  3. کیست مویی را با یک گاز استریل تمیز بپوشانید.
  4. این روش را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا کیست مویی بهبود یابد.

روش دوم:

  1. یک حبه سیر را له کنید و آن را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید.
  2. مخلوط سیر و عسل را روی کیست مویی بمالید.
  3. بگذارید مخلوط به مدت 15 تا 20 دقیقه روی کیست مویی بماند.
  4. با آب گرم بشویید.
  5. این روش را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا کیست مویی بهبود یابد.

توجه:

  • اگر باردار هستید یا شیر می دهید، از سیر استفاده نکنید.
  • سیر ممکن است در برخی افراد باعث تحریک پوستی شود.
  • قبل از استفاده از سیر برای درمان کیست مویی، با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر بعد از استفاده از سیر، علائم شما بدتر شد، مصرف آن را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

اگر به کیست مویی مبتلا شده‌اید خجالت را کنار بگذارید و قبل از پیشرفت بیماری سریعا به پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به کیست مویی چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای اینکه بتوانید از ابتلا به کیست مویی در امان باشید بهتر است در رعایت موارد زیر کوشا باشید:

از بین بردن موهای زائد

از آنجایی که رشد موهای زائد در ناحیه سینوس پیلونیدال، می‌تواند منجر به عفونت و ایجاد کیست شود، از بین بردن موهای این ناحیه می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. برای این کار می‌توانید از روش های سنتی یا لیزر موهای زائد استفاده کنید تا اگر سابقه ابتلا به این بیماری را هم دارید از عود مجدد آن جلوگیری کنید.

رعایت بهداشت

ناحیه بین باسن به دلیل گرم و مرطوب بودن، محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها است. رشد بیش از حد باکتری‌ها می‌تواند منجر به عفونت، بوی بد و ناراحتی شود. برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌شود با استفاده از صابون ملایم یا دستمال مرطوب بدون الکل ناحیه بین باسن را تمیز کنید و سپس آن را به طور کامل خشک کنید.

در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان در زمینه بیماری ها مقعدی دارید، می‌توانید به صورت آنلاین از طریق واتساپ یا تلگرام دکتر داوود تاجبخش در تماس باشید یا با استفاده از شماره های مندرج در سایت با ایشان تماس حاصل فرمایید.

استفاده از لباس زیر مناسب

لباس‌های تنگ می‌توانند با ایجاد گرما و رطوبت در ناحیه بین باسن، خطر ابتلا به کیست مویی را افزایش دهند. این شرایط محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها و ایجاد عفونت را فراهم می‌کند. برای جلوگیری از آن باید از پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی خودداری کنید و پوشاک گشاد و نخی را جایگزین آن کنید.

ورزش کنید

نشستن طولانی‌مدت در محل کار، خطر ابتلا به کیست مویی را افزایش می‌دهد. پیاده‌روی و سایر فعالیت‌های بدنی ساده، با افزایش گردش خون و دفع مواد زائد، به مقابله با این عوارض کمک می‌کنند.

انجام حرکات کششی، یوگا یا چند دقیقه فعالیت هوازی در هر ساعت، می‌تواند خطر ابتلا به کیست مویی را کاهش دهد. همچنین برای این منظور می‌توانید :

  • در طول روز حرکات کششی انجام دهید.
  • از میز و صندلی ارگونومیک استفاده کنید.
  • هر 30 تا 60 دقیقه یکبار بلند شده و قدم بزنید.
  • از نشستن طولانی ‌مدت در یک وضعیت خودداری کنید.

کنترل وزن

ممکن است افزایش وزن خطر ابتلا به کیست پیلونیدال را در افراد بالا ببرد. با کاهش وزن خود، می‌توانید از این خطر جلوگیری کنید. اگر شاخص توده بدنی (BMI) شما در محدوده سالم قرار دارد، این راه حل ممکن است برای شما موثر نباشد. با این حال، اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، مشورت با پزشک خود درباره برنامه‌ای سالم برای کاهش وزن می‌تواند مفید باشد.

 درمان کیست مویی در کلینیک لیزر شفا

در صورتی که دچار بیماری کیست مویی شده اید بهتر است قبل از پیشرفت بیماری و جلوگیری از عوارض بیشتر، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا به کمک مداخلات پزشکی بیماری شما ریشه کن شود. اگر قصد دارید کیست مویی را در بهترین مرکز تخصصی درمان بیماری های مقعدی در تهران از بین ببرید، کلینیک لیزر شفا می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

کلینیک لیزر شفا یکی از اولین مراکز تخصصی درمان بیماری های مقعدی در تهران است. این مرکز با مدیریت دکتر داوود تاجبخش و همکاری پزشکان برتر در این زمینه، توانسته با سال ها سابقه کاری درخشان در حوزه درمان بیماری مقعدی، رضایت جمع کثیری از مراجع کنندگان را به خود جلب کند.

شما می‌توانید برای بهره مندی از خدمات کلینیک لیزر شفا، با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید و یا از طریق فرم رزرو اینترنتی، نوبت درمان و معاینه خود را تعیین کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا