مشاوره مستقیم با پزشک و تعیین وقت در واتساپ
مشاوره مستقیم با پزشک و تعیین وقت در تلگرام
مشاوره و تعیین وقت
رزرو نوبت اینترنتی
انواع روش های درمان فیستول مقعدی - کلینیک لیزر شفا
کلینیک تخصصی درمان بیماری های مقعدی (بواسیر، شقاق، کیست مویی، آبسه مقعدی، فیستول) با لیزر
همین حالا مشاوره رایگان بیماری های مقعدی بگیرید! تلگرام | تماس مستقیم (۲۲۳۶۱۰۷۱-۰۲۱)
درمان قطعی فیستول

درمان فیستول مقعدی

ابتلا به فیستول مقعدی می‌تواند برای افراد بسیار ناراحت کننده و عذاب آور باشد اما راه حل چیست؟ چه روش هایی برای درمان فیستول مقعدی وجود دارد؟ کدام تکنیک درمانی موثر تر است؟ این ها بخشی از سوالاتی است که ممکن است ذهن شما را نیز درباره درمان و برطرف کردن فیستول مقعدی به خود مشغول کرده باشد.

برای برطرف کردن علائم فیستول مقعدی روش های متعددی وجود دارد که با کمک آن می‌توان درد و ناراحتی ناشی از آن را کاهش داد. این تکنیک ها شامل درمان های خانگی، درمان دارویی، لیزر درمانی و جراحی است.

اگر به فیستول مقعد دچار شده‌اید و به دنبال بهترین راه برای درمان آن می‌گردید، پیشنهاد می‌کنم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

 

درمان خانگی فیستول

شاید یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راهکارهای درمانی برای فیستول مقعدی، به کار گیری از ترفندهای خانگی باشد. استفاده از این نوع روش درمانی تنها در مواقعی که بیماری علائم خفیفی را از خود بروز می‌دهد می‌تواند موثر باشد. البته بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید درمان های خانگی فیستول مقعدی یک روش قطعی برای ریشه کن کردن بیماری نیست و تنها به فرد کمک می‌کند تا علائم کاهش یابد. در ادامه به برخی از ترفند های خانگی اشاره می‌کنیم:

  • نوشیدن دمنوش زنجبیل
  • پرهیز از مصرف غذاهای تند و گرم
  • استعمال عسل به محل فیستول
  • نوشیدن نصف فنجان آب کلم خام
  • نوشیدن آب به میزان کافی (6 تا 8 لیوان در روز)
  • پرهیز از شست و شو مداوم ناحیه مقعد و فیستول
  • نشستن در وان آب گرم به مدت 10 الی 15 دقیقه برای رفع درد
  • استفاده از سیر و پیاز خام در کنار وعده های غذایی برای کاهش عفونت
  • استفاده از غذاها و خوراکی های حاوی فیبر مانند انواع میوه ها و سبزیجات
  • ترکیب زردچوبه با شیر و عسل برای کاهش عفونت و باکتری های مضر بدن
  • استعمال روغن درخت چای به ناحیه آسیب دیده (بعد از 30 دقیقه باید با آب خنک شسته شود.)

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره درمان فیستول مقعدی در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. کلینیک لیزر شفا در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهد بود.

درمان دارویی فیستول مقعدی

برخی از افراد با وجود حاد بودن علائم بیماری خود از مراجعه به پزشک و انجام اقدامات لازم برای ریشه کن کردن بیماری فیستول امتناع می‌کنند و به دنبال راه های ساده تر برای درمان فیستول مقعدی خود هستند. خیلی از افراد از پزشک تقاضا دارند تا با تجویز دارو، درمان فیستول را آغاز کند و تنها به آن بسنده می‌کنند اما باید بدانید این روش هم همانند درمان خانگی به عنوان بهترین و موثر ترین روش برای درمان فیستول مقعدی در نظر گرفته نمی‌شود؛ اما می‌تواند موقتا علائم بیماری فیستول مانند عفونت، درد، ترشح چرک و … را التیام دهد.

درمان فیستول مقعدی با دارو زمانی موثر واقع می‌شود که در کنار سایر مداخلات پزشکی دیگر مانند لیزر درمانی یا جراحی انجام شود؛ اما اگر قصد دارید علائم خود را با استفاده از دارو درمانی تسکین دهید توصیه می‌شود قبل از مصرف داروها با یک پزشک متخصص بیماری های مقعدی مشورت کنید.

در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان در زمینه بیماری ها مقعدی دارید، می‌توانید به صورت آنلاین از طریق واتساپ یا تلگرام دکتر داوود تاجبخش در تماس باشید یا با استفاده از شماره های مندرج در سایت با ایشان تماس حاصل فرمایید.

درمان دارویی فیستول مقعدی

درمان فیستول مقعدی با لیزر

یکی از بهترین و موثر ترین راه هایی که می‌توانید برای درمان فیستول مقعدی خود در نظر بگیرید، انجام لیزر درمانی برای رفع علائم فیستول و ریشه کن کردن بیماری است. این روش درمانی به صورت سرپایی انجام می‌شود و در ابتدا جراح فرد را تحت بی حسی موضعی قرار می‌دهد و سپس با کمک دستگاه لیزر، اشعه پر توان کربن دی اکسید را به مجاری آسیب دیده می‌تاباند. پزشک قادر است با تاباندن اشعه لیزری، عفونت را از مجاری فیستول تخلیه کند و بدون کوچک ترین آسیب به بافت های اطراف آن ر از بین ببرد.

درمان فیستول با لیزر به این جهت از محبوبیت بالایی برخوردار است که در سریع ترین زمان با حداقل درد و خونریزی انجام می‌شود و ریسک ابتلا به عفونت در حین جراحی تقریبا به صفر می‌رسد. علاوه بر آن در لیزر درمانی نیازی به استفاده از پانسمان نیست و دوره نقاهت بعد از گذشت 6 الی 8 هفته به طور کامل طی می‌شود و فرد بهبود میابد.

درمان فیستول با لیزر

جراحی فیستول

تکنیک های متعددی برای جراحی فیستول مقعدی در نظر گرفته می‌شود که در ادامه به هر یک از این تکنیک ها خواهیم پرداخت:

فیستولوتومی (fistulotomy)

در روش های جراحی، فیستولوتومی یکی از متداول ترین روش هایی است که برای تخلیه چرک و درمان مجاری غیر عادی فیستول به کار برده می‌شود. در این روش جراح با استفاده از یک برش باز در طول نواحی آسیب دیده، سعی بر این دارد تا مجاری غیر طبیعی که در بین بافت های بدن ایجاد شده است را ترمیم و عفونتی که در آن ایجاد شده است را تخلیه کند.

تکنیک فیستولوتومی برای افرادی مناسب است که مجاری فیستول در نواحی محدود تری از عضله اسفنکتر ایجاد شده است، زیرا در حالت خطر ابتلا به بی اختیاری مدفوع به حداقل خود می‌رسد.

If the surgeon has to cut a small portion of anal sphincter muscle during the procedure, they’ll make every attempt to reduce the risk of incontinence.

در شرایطی که جراح در حین عمل فیستولوتومی مجبور به برداشتن قسمت کوچکی از عضله اسفنکتر شود، تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند خطر بی اختیاری را به حداقل برساند.

فیستولکتومی (fistulectomy)

فیستولوکتومی یکی دیگر از روش های جراحی فیستول مقعدی است که در این تکنیک جراح سعی بر این دارد تا با تخلیه مجاری فیستول به طور کامل از بدن، این بیماری را درمان کند. این نوع از جراحی احتمال آسیب به بافت های اطراف و همینطور بی اختیاری را در افراد افزایش می‌دهد. با این حال زمانی که مجاری غیر طبیعی فیستول نواحی گسترده ای از بافت را تحت تاثیر قرار داده باشد که این موضوع در نهایت سبب از دست دادن عملکرد طبیعی عضو شود، ممکن است جراح برای درمان فیستول این روش را انتخاب کند. البته در حال حاضر این یک روش منسوخ به حساب می‌آید و کمتر کسی از این تکنیک برای درمان کامل بیماری فیستول کمک
می‌گیرد.

برای تعیین وقت برای درمان فیستول مقعدی بهتر است همین حالا با کلینیک لیزرشفا با شماره۰۲۱۲۲۳۶۱۰۷۱ تماس بگیرید.

تکنیک ستون (seton)

زمانی که بیماری فیستول بخش قابل توجهی از اسفنکتر را درگیر کرده باشد ممکن است جراح در ابتدا استفاده از تکنیک ستون را به فرد پیشنهاد کند. در این تکنیک پزشکان در دوران قدیم با استفاده از  موی اسب یا کتان چرک و عفونت ایجاد شده در ماری فیستول را تخلیه می‌کردند اما امروزه جراحان با قرار دادن تکه ای از نخ بخیه در مجاری فیستول برای چند هفته می‌تواند به تخلیه عفونت و چرک فیستول کمک کند.

پلاگین بیوپروتز (Bioprosthetic plug)

یکی دیگر از روش هایی که پزشکان برای درمان بیماری فیستول مقعدی در نظر می‌گیرند پلاگین پروتز است که اصلاحا به آن پلاگین بیولوژیکی نیز گفته می‌شود. در این تکنیک پزشک معالج با استفاده از یک پلاگ مخروطی شکل که ساخته شده از بافت حیوانی است، سعی بر مسدود کردن دهانه فیستول را دارد. البته این روش ریسک ابتلا به بی اختیاری را در افراد بالا نمی‌برد اما ممکن است فرد برخی از عوارض آن را مانند احساس درد، جا به جایی پلاگین یا تشکیل آبسه مقعدی را تجربه کند.

بهترین مرکز برای درمان فیستول در تهران

کلینیک لیزر شفا از بهترین مراکز برای درمان بیماری‌های مقعدی می‌باشد. این کلنیک درمانی با تجربه 17 ساله اولین مرکز لیزر درمانی بیماری مقعدی در تهران است. مرکز لیزر شفا دارای پزشکان خانم و آقا باتجربه است که می‌توانید برای درمان انواع بیماری‌های مقعدی مانند بواسیر، شقاق، کیست مویی و… تنها در یک جلسه، بدون درد و خونریزی و به صورت سرپایی به این کلینیک مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای بهره مندی از خدمات کلینیک لیزر شفا، با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید و یا از طریق فرم رزرو اینترنتی، نوبت درمان و معاینه خود را تعیین کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا