مشاوره مستقیم با پزشک و تعیین وقت در واتساپ
مشاوره مستقیم با پزشک و تعیین وقت در تلگرام
مشاوره و تعیین وقت
رزرو نوبت اینترنتی
آبسه مقعدی چیست؟ علت، علائم و درمان - کلینیک لیزرشفا
کلینیک تخصصی درمان بیماری های مقعدی (بواسیر، شقاق، کیست مویی، آبسه مقعدی، فیستول) با لیزر
همین حالا مشاوره رایگان بیماری های مقعدی بگیرید! تلگرام | تماس مستقیم (۲۲۳۶۱۰۷۱-۰۲۱)
آبسه مقعدی

آبسه مقعدی چیست؟ علت، علائم و درمان

آبسه مقعدی چه علائمی دارد؟ چرا افراد به این بیماری دچار می‌شوند؟ آیا این بیماری همان فیستول مقعدی است؟ و … سوالاتی است که ممکن است ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد.

آبسه مقعدی از بیماری های نشیمنگاهی است که افراد به سبب تجربه کردن علائم ناراحت کننده ای مانند درد و التهاب در ناحیه مقعد، در نهایت به دنبال راهی برای کاهش و بهبود آن می‌گردند. با کمک مداخلات پزشکی، از دارو درمانی گرفته تا روش های جراحی، می‌توان وضعیت فرد را بهبود بخشید و او را از شر آبسه مقعدی خلاص کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل این عارضه را بررسی کنیم:

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی که معمولا با نام عفونت مقعدی یا جوش مقعد نیز از آن یاد می‌شود یک وضعیت تاول یا دمل مانند در نزدیکی مقعد است که می‌تواند علائم ناراحت کننده ای را برای مبتلایان به این بیماری ایجاد کند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که یک غده در نزدیکی مقعد در اثر شرایط خاصی دچار چرک و عفونت شود و در نهایت برآمدگی چرکی و دردناکی را در اطراف مقعد ایجاد کند.

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره آبسه مقعدی در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. کلینیک لیزر شفا در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهد بود.

علت ابتلا به آبسه مقعدی

در اکثر اوقات ابتلا به آبسه مقعدی زمانی صورت می‌گیرد که یکی از غدد ناحیه مقعد در اثر ورود مدفوع یا باکتری به آن مسدود شود. این فرآیند باعث می‌شود تا یک محیط ایده آلی برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم شود تا بتوانند در مدت زمان نسبتا کوتاهی به یک توده عفونی و کیست مانندی که درد شدیدی را در ناحیه مقعد ایجاد می‌کند، تبدیل شود.

حالا که یک مقدمه ای از علت ابتلا به آبسه مقعدی متوجه شده‌اید بهتر است با هم نگاهی به اصلی ترین دلایل ابتلا به آن، بی‌اندازیم:

  • ابتلا به شقاق مقعدی
  • ابتلا به مقاربت های عفونی
  • ابتلا به اختلال هیدرادنیت چرکی
  • ایجاد کیست های اپیدرموئید عفونی در مقعد
  • آسیب به راست روده (مانند رابطه جنسی مقعدی)
  • ابتلا به بیماری هایی که بر ناحیه روده یا راست روده تاثیرات منفی می‌گذارد

علائم آبسه مقعدی

اینفورگرافیک آبسه مقعدی

از شایع ترین علائمی که افراد در مواقع ابتلا به آبسه مقعدی آن را تجربه می‌کنند، ایجاد یک جوش متورم و حساس در نزدیکی لبه مقعد است. این عارضه می‌تواند به رنگ قرمز نمایان شود و درد شدید و ضربان داری را برای فرد ایجاد کند. همچنین ممکن است رفتار هایی مانند سرفه، عطسه، نشستن یا اجابت مزاج علائم درد را بدتر کند.

سایر علائم و نشانه هایی که  همراه با ابتلا به آبسه مقعدی رخ می‌دهد عبارتند از:

  • خونریزی از مقعد
  • تحریک بافت اطراف مقعد
  • ترشحات چرکی از ناحیه مقعد
  • احساس درد در ناحیه تحتانی شکم
  • ابتلا به یبوست یا حرکات دردناک روده
  • احساس درد در ناحیه مقعد یا راست روده
  • ایجاده توده ای متورم، قرمز و دردناک در نزدیکی مقعد

علاوه بر موارد فوق ابتلا به آبسه مقعدی می‌تواند منجر به تب و لرز و سایر علائم مشابه به آنفولانزا شود.

برای درمان علائم دردناک و آزاردهنده آبسه مقعدی بهتر است هر چه سریع به متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید.

انواع آبسه مقعدی

شاید جالب باشد بدانید آبسه مقعدی بر اساس علائمی که از خود بروز می‌دهد به دو نوع آبسه مقعدی سطحی و عمقی تقسیم بندی می‌شود:

اگر شما هم به بیماری آبسه مبتلا شده اید، جهت تعیین نوبت در کلینیک لیزر شفا می توانید سریعا با شماره ۲۲۳۶۱۰۷۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

آبسه مقعدی سطحی:

زمانی که فرد به آبسه مقعدی سطحی مبتلا می‌شود علاوه بر درد شدید در ناحیه مقعد، ناحیه آسیب دیده را گرم تر از سایر نقاط بدن حس می‎کند. این نوع آبسه مقعدی ملتهب بوده و به رنگ قرمز در نزدیکی مقعد دیده می‌شود.

آبسه مقعدی عمقی:

ابتلا به این نوع از آبسه آنورکتال زمانی صورت می‌گیرد که چرک و عفونت به نواحی عمقی مقعد رسیده باشد. ابتلا به آبسه مقعدی عمیق منجر به درد و تورم زیادی در ناحیه مقعد می‌شود که بسیاری از افراد در این شرایط به دلیل تجربه درد شدید در ناحه نشیمنگاهی از نشستن نیز پرهیز می‌کنند.

البته گاهی اوقات ممکن است دهانه آبسه به صورت طبیعی باز شده و چرک و خون از آن خارج شود که این موضوع می‌تواند احساس درد را در افراد مبتلا کاهش دهد.

چه افرادی به آبسه مقعدی دچار می‌شوند؟

در صورتی که یکی یا چند تا از شرایط زیر را داشته باشید ممکن است نسبت به سایر افراد، ریسک ابتلا به آبسه مقعدی در ناحیه پرینه برای شما افزایش یابد:

  • دیابت
  • ایدز (HIV)
  • دیورتیکولیت
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • عفونت های مقاربتی (مانند ابتلا به زگیل تناسلی)

از دیگر عوامل خطر عبارتند از:

  • دوران بارداری
  • اسهال یا یبوست مکرر
  • استعمال سیگار و سایر دخانیات
  • قرار دادن چیزی در ناحیه راست روده (مانند رابطه جنسی)
  • استفاده از دارو پردنیزون (داروهایی که برای درمان سرطان مودرد استفاده قرار می‌گیرند یا سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند.)

به گفته سایت my.clevelandclinic.org آبسه های پری آنال در مردان یا افرادی که در بدو تولد پسر هستند (AMAB) شایع است. احتمال بروز این بیماری در سنین 20 تا 60 سالگی بیشتر بوده و  برخی عوامل می توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.

Perianal abscesses are most common in men or people assigned male at birth (AMAB). It’s more likely to occur between the ages of 20 and 60. Certain factors can increase your risk.

پیشگیری از آبسه مقعدی

خوشبختانه روش های مختلفی برای جلوگیری از ابتلا به آبسه مقعدی وجود دارد؛ بنابراین اگر شما در دسته افراد پر خطر قرار دارید و قصد دارید از ابتلا به آبسه مقعدی جلوگیری کنید بهتر است به موارد گفته شده در ادامه مطلب توجه کنید و با رعایت این موارد از ابتلا به آبسه مقعدی محفوظ بمانید:

  • استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی مقعدی
  • نوشیدن مایعات فراوان در طول روز خصوصا آب (6 تا 8 لیوان)
  • پرهیز از نشستن در محیط های مرطوب برای جلوگیری از عفونت در مقعد
  • شست و شو مداوم مقعد با آب ولرم و تمیز نگه داشتن آن برای دفع باکتری ها
  • ورزش و تحرک روزانه برای کمک به بهبود عملکرد روده ها و جلوگیری از یبوست
  • گنجاندن خوراکی های حاوی فیبر مانند انواع میوه ها و سبزیجات در رژیم روزانه (یکی از مهم ترین روش های پیشگیری از آبسه مقعد)

در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان در زمینه بیماری ها مقعدی دارید، می‌توانید به صورت آنلاین از طریق واتساپ یا تلگرام دکتر داوود تاجبخش در تماس باشید یا با استفاده از شماره های مندرج در سایت با ایشان تماس حاصل فرمایید.

روش های تشخیص آبسه مقعدی

در صورتی که به آبسه مقعدی دچار شده باشید و برای تشخیص بیشتر به پزشک مراجعه کنید، متخصص بیماری های مقعدی در وهله اول با ارزیابی بالینی، ناحیه مقعد را از بابت هر چیز غیر عادی بررسی می‌کند. معمولا معاینه جسمانی مانند معاینه مقعدی دیجیتال برای تشخیص آبسه مقعدی کافی است اما با این حال ممکن است برخی از بیماران برای غربالگری بیشتر نیاز به سایر آزمایشات داشته باشند؛ مانند کسانی که در اثر بیماری هایی نظیر عفونت مقاربتی، بیماری التهابی روده، بیماری دیوریکولار یا سرطان رکتوم به این عارضه دچار شده اند:

  • سونوگرافی
  • ام آر آی (MRI)
  • سی تی اسکن (CT SCAN)

دیگر نیاز نیست نگران روش های دردناک جراحی برای درمان آبسه مقعدی باشید. استفاده از تکنیک لیزردرمانی با کمترین درد و خونریزی بیماری شما را ریشه کن می‌کند.

راه های درمانی آبسه مقعدی

خوشبختانه با گسترش علم و فناوری روش های مختلفی برای درمان آبسه مقعدی ایجاد شده است تا پزشکان بتوانند با توجه به علائم و شدت بروز بیماری مناسب ترین روش درمانی را برای بهبود حال بیماران در نظر بگیرند.

درمان آبسه مقعدی  با لیزر

یکی از بهترین و قطعی ترین روش های درمانی برای ریشه کن کردن آبسه مقعدی استفاده از تکنیک لیزر درمانی است. در این روش جراح در ابتدا بیمار را تحت بی حسی موضعی قرار می‌دهد و سپس با استفاده از دستگاه مخصوص و تاباندن اشعه لیزر پر توان به ناحیه آسیب دیده، چرک و عفونت ایجاد شده را از بدن تخلیه می‌کند.

درمان آبسه با لیزر با حداقل درد و خونریزی و بدون کوچک ترین آسیب به بافت های اطراف انجام می‌شود. دوره نقاهت در این روش درمانی کوتاه است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

جهت تعیین نوبت برای درمان آبسه با لیزر در بهترین مرکز درمان بیماری مقعدی در تهران می توانید با شماره ۲۲۳۶۱۰۷۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

جراحی آبسه مقعدی

در این تکنیک درمانی جراح در ابتدا فرد را تحت بیهوشی عمومی قرار می‌دهد و سپس با استفاده از تیغ جراحی برشی در نزدیکی مقعد ایجاد می‌کند تا از طریق آن بتواند چرک و عفونت ناشی از آبسه را از بدن خارج کند. این کار به بهود فرد کمک می‌کند و می‌تواند علائم بیماری را از بین ببرد.

درمان آبسه مقعدی با دارو

معمولا پزشکان برای درمان آبسه مقعدی به روش دارو درمانی، مصرف آنتی بیوتیک ها را به بیماران توصیه می‌کنند. این گونه از دارو ها در اغلب مواقع برای بیمارانی که علائم شدیدی را تجربه می‌کنند یا جراحی آبسه انجام دادند، تجویز می‌شود.

مصرف آنتی بیوتیک ها معمولا پیشگیری کننده هستند و با توجه به دوز مصرفی بین 7 تا 10 روز به بیماران توصیه می‌شود.

اگر آبسه مقعدی درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که اقدامی برای درمان آبسه مقعدی انجام نشود ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوید:

  • ابتلا به فیستول
  • بی اختیاری مدفوع
  • ابتلا به تومورهای بدخیم مقعدی
  • ترکیدن دمل و بدتر شدن شرایط بیمار
  • گسترش باکتری در بدن و سرایت به سایر اندام ها

توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از ایجاد هر گونه عوارضی به محض مشاهده هر یک از علائم گفته شده و تغییرات غیر عادی در ناحیه مقعد فورا به متخصص بیماری های مقعدی مراجعه فرمایید.

تفاوت آبسه مقعدی و فیستول چیست؟

شاید برخی از افراد علائم آبسه مقعدی را با بیماری فیستول اشتباه بگیرند و تصور کنند این دو عارضه ماهیت یکسان دارد در صورتی که این طور نیست.

در برخی شرایط آبسه مقعدی می‌تواند منجر به بیماری فیستول شود. فیستول بیماری است که در اثر ایجاد مجاری غیر طبیعی در بین دو بافت بدن به وجود می‌آید در حالی که آبسه مقعدی یک تورم یا توده در نزدیکی مقعد است که عفونی و چرکی شده.

بهترین کلینیک درمان آبسه مقعدی در تهران

کلینیک لیزر شفا با مدیریت دکتر داوود تاجبخش از اولین مراکز تخصصی درمان بیماری های مقعدی در شهر تهران است. تیم پزشکان حرفه ای و با تجربه کلینیک لیزر شفا با دانش به روز و استفاده از بهترین تجهیزات پزشکی توانستند درصد بالایی از رضایت مراجع کنندگان را کسب کنند.

اگر به دنبال یک مرکز خوب و معتبر برای درمان آبسه مقعدی می‌گردید می‌توانید با خیالی راحت این کار را در کلینیک لیزر شفا انجام دهید. شما می‌توانید برای تعیین وقت یا کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره های مندرج در سایت با ما در تماش باشید.

شما می‌توانید برای بهره مندی از خدمات کلینیک لیزر شفا، با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید و یا از طریق فرم رزرو اینترنتی، نوبت درمان و معاینه خود را تعیین کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا